Co bude dál s ČSA?

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět

Do konce roku 2017

Odpojení od přístrojů - společnost skončí v insolvenci
5
7%
Konsolidace - ČSA se vydají na cestu ke konkurenceschopné moderní evropské aerolince
13
18%
Pomalý úpadek - bude dál pokračovat, ale nic převratného se nestane
16
22%
Restart - vyvedení značky a leteckých aktivit firmy pod nový "čistý subjekt
0
Žádná hlasování
Fúze - ČSA budou schlamstnuty TVS
39
53%
 
Celkem hlasů: 73

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Eidi »

jencik píše:Minulý rok som to zažil viackrát, napríklad 1.6.2018 meskal OK 617 z dôvodu meškania predchádzajúceho letu, kde lietadlo meškalo pre hmlu v AMS. To ráno som ale dosadol iným letom KL úplne v pohode, akurát sme čakali na voľný gate. Podobnú prax je možné vidieť aj v US, kde sú lety zobrazované podľa destinácii a tam je pekne vidieť, kto ešte lieta a kto to napríklad pre počasie zabalil.


Z toho, co píšeš, mám spíš dojem, že to hodnotíš spíš na základě pocitovky než nějakýho objektivního hlediska. Ten neurčitej kvantifikátor "víckrát", je takovej nicneříkající. A jakej by byl vůbec reálnej a relevantní důvod pilotů ČSA odmítat letět AMS v době mlhy, když KLM letí?


aviatic
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 257
Registrován: 05. 09. 2007, 19:37
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od aviatic »

Eidi píše:
jencik píše: A jakej by byl vůbec reálnej a relevantní důvod pilotů ČSA odmítat letět AMS v době mlhy, když KLM letí?


KLM používá letadla zatímco ČSA Airbusy a ATR.

bphot0
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 79
Registrován: 23. 09. 2011, 18:36
Oblíbené typy letadel: ATR72, B753
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od bphot0 »

aviatic píše:
Eidi píše:
jencik píše: A jakej by byl vůbec reálnej a relevantní důvod pilotů ČSA odmítat letět AMS v době mlhy, když KLM letí?


KLM používá letadla zatímco ČSA Airbusy a ATR.


Tak to prrrr.... S tim bych si dovolil nesouhlasit. Nechci se poustet do srovnavani A a B (tedy Airbus versus Boeing), ale pokud se nepletu, tak ATR je podle nejakych statistik na pocet vzletu a pristeni jedno z nejbezpecnejsich letadel. Mimochodem jsou nekde takove statistiky k dispozici, aspon v urovni pro laiky?

Samozrejme letet z PRG kamkoli dal, nez do WAV, ATRkem je nesmysl, o tom zadna. Ale ten stroj nemuze za to, ze ho nekdo nasazuje na nevhodne linky.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Fabo »

bphot0 píše:
aviatic píše:
Eidi píše:


KLM používá letadla zatímco ČSA Airbusy a ATR.


Tak to prrrr.... S tim bych si dovolil nesouhlasit. Nechci se poustet do srovnavani A a B (tedy Airbus versus Boeing), ale pokud se nepletu, tak ATR je podle nejakych statistik na pocet vzletu a pristeni jedno z nejbezpecnejsich letadel. Mimochodem jsou nekde takove statistiky k dispozici, aspon v urovni pro laiky?

Samozrejme letet z PRG kamkoli dal, nez do WAV, ATRkem je nesmysl, o tom zadna. Ale ten stroj nemuze za to, ze ho nekdo nasazuje na nevhodne linky.


Nicmene zustava problemem, ze ma nizsi limity nez A i B. (E-Jety nevim.)

737
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 461
Registrován: 28. 10. 2007, 12:52
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od 737 »

Fabo píše:
bphot0 píše:
aviatic píše:
KLM používá letadla zatímco ČSA Airbusy a ATR.


Tak to prrrr.... S tim bych si dovolil nesouhlasit. Nechci se poustet do srovnavani A a B (tedy Airbus versus Boeing), ale pokud se nepletu, tak ATR je podle nejakych statistik na pocet vzletu a pristeni jedno z nejbezpecnejsich letadel. Mimochodem jsou nekde takove statistiky k dispozici, aspon v urovni pro laiky?

Samozrejme letet z PRG kamkoli dal, nez do WAV, ATRkem je nesmysl, o tom zadna. Ale ten stroj nemuze za to, ze ho nekdo nasazuje na nevhodne linky.


Nicmene zustava problemem, ze ma nizsi limity nez A i B. (E-Jety nevim.)



Pokud se nepletu, tak zrovna do AMS ATRky skoro neposílali... Tam většinou poctivě lítaly Airbusy, tedy alespoň donedávna. Teď už tam létají Boeingy TVS, stejné jako má KLM.


bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od bilbo »

aviatic píše:
Eidi píše:
jencik píše: A jakej by byl vůbec reálnej a relevantní důvod pilotů ČSA odmítat letět AMS v době mlhy, když KLM letí?


KLM používá letadla zatímco ČSA Airbusy a ATR.


Airbusy ČSA jsou vybaveny ILS CAT IIIB (min. dráhová dohlednost 75m)

Boeingy 737 KL a QS mají jen CAT IIIA (min 200m) :wink:

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od jencik »

Eidi píše:
jencik píše:Minulý rok som to zažil viackrát, napríklad 1.6.2018 meskal OK 617 z dôvodu meškania predchádzajúceho letu, kde lietadlo meškalo pre hmlu v AMS. To ráno som ale dosadol iným letom KL úplne v pohode, akurát sme čakali na voľný gate. Podobnú prax je možné vidieť aj v US, kde sú lety zobrazované podľa destinácii a tam je pekne vidieť, kto ešte lieta a kto to napríklad pre počasie zabalil.


Z toho, co píšeš, mám spíš dojem, že to hodnotíš spíš na základě pocitovky než nějakýho objektivního hlediska. Ten neurčitej kvantifikátor "víckrát", je takovej nicneříkající. A jakej by byl vůbec reálnej a relevantní důvod pilotů ČSA odmítat letět AMS v době mlhy, když KLM letí?


Pri 40-50 letoch za rok fakt v hlave nedržim, koľkokrát som tento rok meškal do AMS kvôli hmle. Keď som si to tak prešiel, tak dvakrát to bolo pod hodinu a raz to bolo cez dve, ale ten let bol špecifický.
Vieš prečo nerád uvádzam presne info o meškaní, lebo v ČR je taký trend, že síce dostaneš info o tom koľko sa mešká a prečo, ale reálne to vôbec nemusí byť pravda. Platí to pre DPP, CD aj ČSA. Klasický prípad je, že vlak nabral meškanie v Bohumine a CD vyhlásia, že vlak nabral meškanie mimo mimo územia ČR. Preto keď sa chces dostať k takýmto dátam od týchto podnikov, tak sa snažia maximálne brániť a keď ti poskytnú info, tak je to v takom formáte, že musíš vedieť na čo sa pozeráš a aj tak to nemusíš poskladať do normálnej tabuľky.
Pýtaš sa prečo KLM letí? Jednak miestny vedia, ako ten opar v AMS vyzerá a letisko má taký malý problém, ráno je tam nedostatok gatov pre diaľkové lety, takže sa ti bežne stane, že musíš čakať aj 20 minút, než nejaký dostaneš. Preto je dobré, ak feedery priletia pokiaľ možno načas.

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Eidi »

jencik píše:Pri 40-50 letoch za rok fakt v hlave nedržim, koľkokrát som tento rok meškal do AMS kvôli hmle. Keď som si to tak prešiel, tak dvakrát to bolo pod hodinu a raz to bolo cez dve, ale ten let bol špecifický.


To je to, co mě zajímalo - díky za vysvětlení.

jencik píše:Vieš prečo nerád uvádzam presne info o meškaní, lebo v ČR je taký trend, že síce dostaneš info o tom koľko sa mešká a prečo, ale reálne to vôbec nemusí byť pravda. Platí to pre DPP, CD aj ČSA. Klasický prípad je, že vlak nabral meškanie v Bohumine a CD vyhlásia, že vlak nabral meškanie mimo mimo územia ČR. Preto keď sa chces dostať k takýmto dátam od týchto podnikov, tak sa snažia maximálne brániť a keď ti poskytnú info, tak je to v takom formáte, že musíš vedieť na čo sa pozeráš a aj tak to nemusíš poskladať do normálnej tabuľky.


Tak ono to neni ani možný z DLY reportů na letišti, protože zpoždění většinou mívaj víc DLY kódů a zjistit skutečnou root cause je problematický.

jencik píše:Pýtaš sa prečo KLM letí? Jednak miestny vedia, ako ten opar v AMS vyzerá a letisko má taký malý problém, ráno je tam nedostatok gatov pre diaľkové lety, takže sa ti bežne stane, že musíš čakať aj 20 minút, než nejaký dostaneš. Preto je dobré, ak feedery priletia pokiaľ možno načas.


Tak teďka úplně nevim, jestli nemám dotatek znalostí, ale tim pádem to neni jenom o pilotech ČSA, který se rozhodnou neletět, ale promítá se do toho práce OCC ČSA, pak ATFCM apod., ne?

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od jencik »

Tak pokiaľ nie je zavreté letisko, konečne rozhodnutie je na pilotovi, či do takého počasia poletí. 1.6. som na AMS prilietal, tak viem, že hmla bola a ostatné dni mi to potvrdili aj kolegovia. Ono tie následky vidíš na FIDS ešte pár hodín, keďže bežne ti nemeska 1/4-1/5 letov.

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Eidi »

Mimochodem, na obchodnim rejstříku se objevila výroční zpráva ČSA. Long story short si vedly ČSA předloni následovně:
- Čistej zisk 267 mCZK;
- EBITDA 595 mCZK;
- PLF/SLF 81 % (+5,7 pp YoY);
- 2,9 mPAX (+7,12 % YoY);
- ASK 4 235 256 000 (9,19 % YoY).

Taky zajímavost:
- jejich balíček Lite se podílel cca 50 % na celkovym objemu prodanejch kupónů;
- doplňkový služby na palubě měly 4% podíl na celkovejch výnosech ČSA;
- 80 % klientely ČSA představovali inboundi (cizinci).

Adam96
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 36
Registrován: 16. 06. 2017, 23:17
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Adam96 »

Coz ve mne evokuje pocit, ze se restrukturalizace podarila pomerne dobre (je treba samozrejme zohlednit jeste porad slapajici ekonomiku), kdyz byly CSA od roku 2015 v cernych cislech a year-to-year je celkovy vysledek hospodareni o cca 26 MCZK oproti 2016 vyssi.

Nuz, jsem velmi velmi zvedavy, jak se projevi zmeny zavedene novym vlastnikem v dalsi vyrocni zprave.

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Eidi »

Adam96 píše:Coz ve mne evokuje pocit, ze se restrukturalizace podarila pomerne dobre (je treba samozrejme zohlednit jeste porad slapajici ekonomiku), kdyz byly CSA od roku 2015 v cernych cislech a year-to-year je celkovy vysledek hospodareni o cca 26 MCZK oproti 2016 vyssi.

Nuz, jsem velmi velmi zvedavy, jak se projevi zmeny zavedene novym vlastnikem v dalsi vyrocni zprave.


Mám z toho podobnej pocit, i když si myslim, že ČSA v tý době pomohla i klesající cena ropy a pochopitelně tebou zmiňovaná šlapající ekonomika. Furt je tam teda ale kumulovaná ztráta ve výši 5,2 mld CZK.
Vzhledem, že je to vydaná VZ za rok 2017 na začátku 2019, jsem zvědavej na čísla za rok 2018. A vůbec, jak řikáš - jak se k tomu postaví Travel Service a co s ČSA udělá. Bude mít nějaký svoje mašiny nebo to bude jenom obchodní značka/prodejce letenek pro letadla SW?

Mihla se tady informace o tom, že tlačí ČSA na to, že ATRky půjdou do pryč. Otázkou zůstává, jak se vypořádaj s opcí na A320neo. A vůbec..., co s A330, který tedy prodloužili leasing.

Adam96
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 36
Registrován: 16. 06. 2017, 23:17
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Adam96 »

Tak ta kumulovana ztrata je vysledek let predchozich, zejmena od toho, co si tam Tvrdikhral na byznys. Mimochodem je usmevne, jak se vlastne luftjarda dostal zpatky do blizkosti CSA vzhledem k tomu, ze CSA fakticky vlastni TS, ve kterem ma podil CEFC, Tvrdikuv dalsi projekt.

Jinak mam pocit, ze jsem bud zde, nebo nekde jinde cetl, ze objednavka A320neo je zrusena uplne, tak snad nekdo doplni. Osobne si myslim, ze A330 zustane na Seoul, ktery byl podle jedne z vyrocnich zprav (jestli 2015? 2016? Nevim.) pro CSA dost rentabilni. Jak je to ale aktualne bohuzel taky netusim.

Jsem ale pomerne zklamany ze zatimniho vyvoje po zmene vlastnika, takovy oces aerolinky, ktera vykazuje zisk, mi prijde docela neopodstatnitelny. Nicmene nevim, co QS ma s CSA za lubem, treba je to jen zacatek nejake overall zmeny ve strukture flotily nebo snad celkove strategie a budu nakonec prekvapeny prijemne. Taky nevim.

Paul1
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 228
Registrován: 23. 01. 2016, 17:44
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Paul1 »

Adam96 píše:Jsem ale pomerne zklamany ze zatimniho vyvoje po zmene vlastnika, takovy oces aerolinky, ktera vykazuje zisk, mi prijde docela neopodstatnitelny. Nicmene nevim, co QS ma s CSA za lubem, treba je to jen zacatek nejake overall zmeny ve strukture flotily nebo snad celkove strategie a budu nakonec prekvapeny prijemne. Taky nevim.


Můj odhad. QS měl loni minimální provozní zisk, který neustále klesá. Příjmy táhly především pravidelné spoje, příjmy u charterů šly dolů. Takže očekávám, že QS postupně sežere všechny nejvýdělečnější linky ČSA a ty pošle k ledu. Rád bych se ale mýlil.

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Eidi »

Adam96 píše:Jinak mam pocit, ze jsem bud zde, nebo nekde jinde cetl, ze objednavka A320neo je zrusena uplne, tak snad nekdo doplni.


Aha, tak to jsem, přestože fórum sleduju pravidelně, asi přehlídl. To by mě zajímalo, jestli k tomuhle neví někdo víc info. Každopádně díky za info.

Adam96 píše:Osobne si myslim, ze A330 zustane na Seoul, ktery byl podle jedne z vyrocnich zprav (jestli 2015? 2016? Nevim.) pro CSA dost rentabilni. Jak je to ale aktualne bohuzel taky netusim.


Co vim, tak PRG-ICN-PRG byla delší dobu trochu problematická a přehoupla se v ziskovou aspoň na úroveň C1 (tak, jak to používaj v ČSA, respektive nad DOC), ale nikde jsem se nedopátral, jestli to aspoň hradí náklady na úrovni C2 nebo aspoň jejich části. Upřímně si netroufám odhadovat, jak na tom můžou ČSA bejt na týhle relaci, když se s ní dělí s KE. Ale rád bych se pletl.

Adam96 píše:Jsem ale pomerne zklamany ze zatimniho vyvoje po zmene vlastnika, takovy oces aerolinky, ktera vykazuje zisk, mi prijde docela neopodstatnitelny. Nicmene nevim, co QS ma s CSA za lubem, treba je to jen zacatek nejake overall zmeny ve strukture flotily nebo snad celkove strategie a budu nakonec prekvapeny prijemne. Taky nevim.


Upřímně jsem si celou dobu myslel, že brand ČSA je mnohem silnější a zvučnější než TVS/SW a bude to jen dobře pro oběmu portfolia a produktu pro SW. Čekal jsem, že si nějak logicky rozeberou trh podle toho, kam lítá ČSA samo a kam v rámci SkyTeam. Uvidíme se. Otázka, jak se SkyTeam bude dlouhodobě tvářit na to, že na linkách ČSA operuje SW.

Paul1 píše:
Adam96 píše:Jsem ale pomerne zklamany ze zatimniho vyvoje po zmene vlastnika, takovy oces aerolinky, ktera vykazuje zisk, mi prijde docela neopodstatnitelny. Nicmene nevim, co QS ma s CSA za lubem, treba je to jen zacatek nejake overall zmeny ve strukture flotily nebo snad celkove strategie a budu nakonec prekvapeny prijemne. Taky nevim.


Můj odhad. QS měl loni minimální provozní zisk, který neustále klesá. Příjmy táhly především pravidelné spoje, příjmy u charterů šly dolů. Takže očekávám, že QS postupně sežere všechny nejvýdělečnější linky ČSA a ty pošle k ledu. Rád bych se ale mýlil.


Taky mi to tak přijde, že SW chce z ČSA udělat jen prodejní značku, jakousi virtuální aerolinku.


Odpovědět